Regionale regie voor Zuid-Hollands techniektalent

als kracht achter beweging

Techniekpromotie en -instroom

Provincie Zuid-Holland kent vele arbeidsmarktinitiatieven voor techniekpromotie en -instroom. Alleen ontbreekt regionale coördinatie en samenhang. Voor Economic Board Zuid-Holland (EBZ) creëerde Branchewijs overzicht en ontwikkelde een advies gekoppeld aan een (levens)loopbaanlijn. Zo werd duidelijk welke initiatieven elkaar aanvullen en overlappen.   

Opdrachtgever: Provincie Zuid-Holland
Thema: Leven lang leren en ontwikkelen
Expertise: Kwartiermaken en programmaontwikkeling

De uitdaging
Het technische bedrijfsleven in Zuid-Holland groeide in 2022 snel. En daarmee ook de vraag naar vakmensen. De arbeidsmarkt was krap. De druk nam toe: door de uitstroom van oudere werknemers en beperkte instroom door jongeren. Met de talloze versnipperde strategieën in de regio om iets aan dit probleem te doen, ontbrak bij taskforce Technologische Industrie van EBZ het overzicht. Een overzicht om alle bestaande succesvolle initiatieven samen te brengen, in een mooie basis voor een gezamenlijk meerjarenprogramma.

Onze aanpak
Al snel brachten we meer dan 200 unieke initiatieven in kaart. En dat zonder écht te zoeken. In plaats van te streven naar compleetheid, veranderden we onze focus. Deze verschoof naar de analyse: waarom zijn er zo veel initiatieven, en hoe verhouden ze zich tot elkaar?

Met het belangrijkste inzicht: de indeling van techniekpromotie naar de levensfase van doelgroepen. Zo is voor een doelgroep met beperkte mobiliteit, zoals basisschoolleerlingen, een promotie-initiatief in de buurt nodig; voor volwassenen hoeft dat niet (altijd).

“Hartverwarmend om te zien hoeveel van deze bedrijven zich enorm inzetten om techniek bij jongeren op een leuke manier onder de aandacht te brengen.” Branchewijs-adviseur Katelien Groenendijk

Het resultaat
In ons advies, het ‘ordeningskader’, deelden we techniekpromotie en -instroom in volgens de levensfase van de doelgroepen. Voor elke loopbaanlijn benoemden we de inhoud, vorm en frequentie van de promotie. Ook bestaande financieringsmogelijkheden sloten hier goed op aan.

Meer weten over dit project?
Vraag het Katelien Groenendijk of Koen Dingemans.

Onze impact in actie

Advies met
lef en logica?

Daag ons uit! Mag ook zonder vraag of idee.
We denken graag met je mee, én vooruit.

Koen Dingemans